Źrenice, które podnoszą wyniki sprzedaży

DOWIESZ SIĘ: czy rzeczywiście “oczy są zwierciadłem duszy”. Dlaczego romantyczną kolację spędzamy przy świecach a pokerzyści nie grają w okularach…

WERSJA DO ODSŁUCHANIA:

Dawni chińscy, czy arabscy handlarze bardzo uważnie obserwowali oczy swoich klientów podczas negocjacji ceny. Kiedy ktoś jest podekscytowany, podoba mu się oglądany towar, jego źrenice stają się większe. Brak zainteresowania powoduje ich zwężanie się.
Źrenice są niesamowite. Wysyłają najbardziej precyzyjne sygnały – głównie dlatego, że działają niezależnie od naszej woli. Są gwarancją prawdy.

Eckhard Hess, etolog i psycholog związany z University of Chicago, prowadził badania mające na celu wyjaśnienie rozszerzania i zwężania się ludzkich źrenic. Zaprojektował eksperyment, który polegał na pokazywaniu badanym osobom pięciu fotografii i rejestrowaniu zachowania oka pod wpływem obrazów – niemowlęcia, matki z dzieckiem, nagiej kobiety, nagiego mężczyzny oraz krajobrazu. Nie zaskoczę nikogo, że źrenice mężczyzn najbardziej rozszerzały się na widok nagiej kobiety. W grupie znaleźli się również homoseksualni mężczyźni – ich źrenice najsilniej reagowały na fotografię rozebranego mężczyzny. Źrenice kobiet rozszerzały się maksymalnie patrząc na zdjęcie matki z dzieckiem, a w drugiej kolejności na widok nagiego mężczyzny.

Krótko mówiąc – wielkość źrenic zmienia się pod wpływem ogólnego stanu pobudzenia. Powiększają się gdy oglądamy coś, co nas ożywia, jesteśmy podekscytowani, zaciekawieni. Zmniejszają w wyniku złego nastroju, nudy, apatii.

Oczy odgrywają kluczową rolę w zalotach. Gdy mężczyzna jest dla kobiety atrakcyjny, jej źrenice powiększają się, a on trafnie i zupełnie nieświadomie potrafi ten sygnał odczytać. Nie bez przyczyny przyciemnione miejsca wydają się być ideale na randkę. Słabo światło świec powoduje rozszerzanie się źrenic. To z kolei sprawia, że łatwiej przychodzi nam sztuka uwodzenia. Setki lat temu prostytutki zakrapiały sobie oczy belladonną, nalewką zawierającą atropinę. Chciały uczynić swoje spojrzenie bardziej powabnym, ponieważ kiedy czujemy się dla kogoś atrakcyjni – on również staje się dla nas pociągający. Zwyczajnie lubimy być lubiani.

Wyniki wspomnianych badań stosuje się dziś w świecie biznesu. Ludzie postrzegają modelki, a co za tym idzie prezentowany przez nie produkt, jako bardziej atrakcyjne, jeśli podczas komputerowego retuszu fotografii powiększy się ich źrenice. Przykładowo sprzedaż szminki Revlon zwiększyła się o 45% właśnie przez samo powiększenie źrenic na zdjęciach modelek.

 

Na którym zdjęciu modelka (Emma Stone) jest Twoim zdaniem bardziej atrakcyjna?

 

Eckhard Hess odkrył też, że rozszerzanie się źrenicy jest ściśle związane z aktywnością mózgu. Stają się one maksymalnie duże, kiedy znajdujemy rozwiązanie problemu, czy zadania matematycznego.

Ciekawe wyniki zanotowano podczas testów z udziałem zawodowych graczy w karty. Kiedy uczestnicy założone mieli ciemne okulary uniemożliwiające wzajemną obserwację oczu, wygrywali zdecydowanie mniej rozdań niż zwykle. Okazało się, że zupełnie nieświadomie, choć niezwykle skutecznie odczytywali pobudzenie oczu gracza, który otrzymał w rozdaniu cztery asy. Pozostali uczestnicy odczuwali wówczas, że powinni wycofać się z licytacji.

Nasze oczy ewoluowały jako pomoc w komunikacji. Jesteśmy jedynymi naczelnymi posiadającymi białka – twardówkę. Dzięki niej łatwo jest stwierdzić gdzie ktoś patrzy. To właśnie kierunek spojrzenia i wielkość źrenic, które potrafią zmniejszać się i zwiększać aż czterokrotnie, są podstawowym sygnałem odczytywanym przez mózg. Kobietom interpretacja tych informacji przychodzi sprawniej. Zresztą nasze oczy posiadają większe białka. Zauważ, że oczy wielu zwierząt, np. małp człekokształtnych są całkowicie ciemne. Brak białka gwarantuje, że nie da się stwierdzić kierunku spojrzenia. To ułatwia polowanie, ponieważ ofiary nie będą wiedzieć, czy już zostały wypatrzone.

TRIKI WIZAŻYSTÓW:
Drogie panie, jeśli wciąż szukacie księcia z bajki, lub wymarzonej pracy, w której będziecie czuły się doceniane – pamiętajcie o makijażu oka. Muśnięte tuszem i wywinięte do góry rzęsy powiększą je i sprawią, że będziecie wyglądać w każdej sytuacji atrakcyjnie. To ułatwi prezentowanie nie tylko wdzięków, ale również kwalifikacji.
Ciekawostką kosmetyczną, jest fakt, że kobiece brwi depiluje się od dołu – aby unieść optycznie górną powiekę i dodać spojrzeniu niewinności. Męskie natomiast – zdecydowanie od góry. Sprawia to, że oczy wydają się węższe co daje im bardziej władczy wygląd.

Dbajmy o oprawę oka, bo nad źrenicą, niestety nie mamy kontroli… 😉

Trener, wykładowca psychologii wizerunku i komunikacji. NEUROWIZERUNEK®
  • Linka Echeikh

    Uwielbiam Twojego bloga, trafilam na niego zupelnie przypadkiem szukajac informacji na temat psychologii kolorow, mam nadzieje, ze dalej bedziesz pisac i poruszac ciekawe tematy 😉 Pozdrawiam

    • Bardzo mi miło 🙂 Najbardziej fachowe podejście do psychologii koloru znajdziesz w książce „Niesamowita moc kolorów” Jean-Gabriel Causse. Ale lubię ten temat i na pewno będę go poruszać! 🙂

NEWSLETTER

Dołącz do grona osób, pragnących świadomie kształtować swój wizerunek. Raz w miesiącu otrzymasz ode mnie list z praktycznymi ciekawostkami, adekwatnymi do czasu i okoliczności.

Dlaczego warto tu być?

Na blogu piszę o tym jak wizerunek - człowieka i marki - wpływa na relacje i sprzedaż. Buduję most między tym co wizualne, a tym, co sobie myśli mózg - często bez naszego świadomego udziału.

Warto tu być, bo oprócz tego, że przestawiam ciekawostki i badania naukowe, wskazuję jak zastosować je w praktyce - w biznesie i życiu prywatnym.

Facebook