Filiżanka gorącej herbaty ociepli Twój wizerunek

DOWIESZ SIĘ: dlaczego nigdy nie powinieneś odmawiać kubka herbaty i jakie może mieć znaczenie trzymanie ciepłej filiżanki podczas rozmowy kwalifikacyjnej lub pierwszego spotkania…

 

Doświadczanie fizycznego ciepła lub zimna, wpływa na to jak oceniamy ludzi w swoim otoczeniu. Oznacza to, że kiedy trzymasz w dłoniach kubek ciepłej herbaty, Twój rozmówca wydawać Ci się będzie cieplejszy interpersonalnie i bardziej godny zaufania, niż gdybyś pił akurat mrożoną kawę.

 

W zakresie związku odczuwania temperatury z oceną drugiego człowieka, przeprowadzono kilka ciekawych badań. Mnie szczególnie zainteresowały te, w które zaangażowani byli Lawrence Williams i John Bargh. Ich punktem wyjścia było zetknięcie się osób poddanych badaniu ze źródłem ciepła lub chłodu (trzymali przez chwilę filiżankę gorącej lub zimnej kawy) a następnie obserwacja jakie badani podejmują decyzje i wydają opinie. Obserwację połączono z badaniem aktywności mózgu.

Analizy wykonane za pomocą rezonansu magnetycznego pozwoliły stwierdzić, że rejony naszego mózgu odpowiedzialne za poczucie zaufania i odczuwanie emocji społecznych, równocześnie zaangażowane są w czucie temperatury i wrażenia dotykowe. Szczególne funkcje pełni tu wyspa (insula) i górna część płata ciemieniowego.

Zaufanie

U podstaw percepcji międzyludzkiej, wiodącym elementem podczas podejmowania decyzji jest zaufanie. Kiedy rozgrywa się pierwsza, wiodąca runda „ufać czy nie”, wskazane ośrodki mózgu łatwo dają się zmanipulować za pomocą wrażeń zmysłowych ciepła i zimna.
Co ciekawe, nie musimy czuć temperatury w sposób bezpośredni. Kiedy nie my, ale nasz rozmówca obejmuje kubek, z którego unosi się para gorącej herbaty, nasz mózg, mimo, że pozbawiony elementu fizycznych doznań, również kwalifikuje tę osobę jako przyjaciela o dobrych zamiarach. Czułego i hojnego. Zupełnie nieświadomie pozwala uznać, że możemy czuć się w towarzystwie tej osoby bezpiecznie. Kluczową rolę odgrywają tutaj neurony lustrzane, które poruszają naszą wyobraźnią i sprawiają, że współodczuwamy ciepło.

Manipulacja oceną za pomocą wrażeń dotykowych związanych z temperaturą, ma największe znaczenie na początku znajomości. To wtedy nasz mózg szczególnie potrzebuje pewności, że odsiał potencjalnych wrogów, zapewniając nam tym samym komfort i bezpieczeństwo. Trzymanie w dłoniach filiżanki ciepłego napoju sprawdzi się więc podczas rozmowy kwalifikacyjnej, spotkania biznesowego z potencjalnym kontrahentem, lub kiedy poznajmy przyszłych teściów. W toku dalszej znajomości nie ma szansy diametralnie wpłynąć na zmianę opinii. Jeśli łączy Cię z kimś sympatia, możecie spokojnie pić w swoim towarzystwie mrożone napoje.

Z kubka gorącej herbaty, jako narzędzia wspierającego dobre relacje warto korzystać również w przypadku długofalowych kontaktów. Uzyskane dzięki niemu doznanie, będzie łagodzić konflikty i nadszarpnięte zaufanie. W biznesie może uśpić czujność podczas negocjacji, ułatwić rozmowę na trudne tematy. Oczywiście sam kubek, choćby i najpiękniejszy oraz pełen najsmaczniejszych trunków, nie pomoże, jeśli nie będą nam towarzyszyć szczere chęci i zaangażowanie. Z pewnością jednak, co wynika z badań, skróci czas i dystans dzielący nas od pozytywnego osądu oraz działania.

Wśród badań jakie prowadzili Williams i Bargh, jedno miało na celu sprawdzenie, czy wrażenie ciepła wpływa na zachowania społeczne. Sprawdzano, czy uczestnicy będą chętniej dzielić się nagrodą jeśli wcześniej trzymać będą w dłoni filiżankę ciepłej herbaty. I rzeczywiście. Grupa badanych stymulowana za pomocą chłodnego napoju, miała znacznie bardziej „trzeźwy” lub „chłodny” osąd i nagrodę woleli pozostawiać dla siebie.

Ocieplenie wizerunku

Tak niewielka rzecz jak filiżanka, w zależności od temperatury znajdującego się w niej napoju, może mieć ogromne znaczenie w kluczowych dla nas sytuacjach. Nie odmawiajmy zatem, jeśli klient chce nas ugościć kawą lub herbatą. Napijmy się, bo jak wynika z badań, może nam tylko pomóc, a nigdy zaszkodzić.

Na koniec dodam, że wspólne podłoże nerwowe pośredniczące we wpływie temperatury na procesy zaufania nie ma jednak związku z regulacją temperatury naszego ciała. Dotyku lub wrażenia ciepła nie zastąpi nam podkręcony kaloryfer. Spowoduje on jedynie duszności i zaburzy poczucie komfortu. Podobnie jak chłód pomieszczenia. Kluczowym aspektem wpływającym na dobry osąd jest ocieplenie wizerunku, wynikające z chwytania w dłonie kubka lub filiżanki z napojem rozgrzewającym serce.

 


Źródła:

➞ Experiencing Physical Warmth Promotes Interpersonal Warmth
➞ Physical temperature effects on trust behavior: the role of insula
➞ „Jak napisać scenariusz filmowy” Russin Robin (Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2005)

Trener, wykładowca psychologii wizerunku i komunikacji. NEUROWIZERUNEK®
  • Paula

    Rzeczywiście pan z kubkiem jakby sympatyczniejszy 🙂
    Ciekawy temat.

NEWSLETTER

Dołącz do grona osób, pragnących świadomie kształtować swój wizerunek. Raz w miesiącu otrzymasz ode mnie list z praktycznymi ciekawostkami, adekwatnymi do czasu i okoliczności.

Dlaczego warto tu być?

Na blogu piszę o tym jak wizerunek - człowieka i marki - wpływa na relacje i sprzedaż. Buduję most między tym co wizualne, a tym, co sobie myśli mózg - często bez naszego świadomego udziału.

Warto tu być, bo oprócz tego, że przestawiam ciekawostki i badania naukowe, wskazuję jak zastosować je w praktyce - w biznesie i życiu prywatnym.

Facebook