Magia słuchania

Okazanie, że ktoś przykuł naszą uwagę, jest najwyższą formą pochlebstwa.
(Dale Carnegie)

Bez wątpienia jednym z celów naszej pracy jest wzmacnianie poczucia własnej wartości klientów. Wśród najskuteczniejszych i zarazem bardzo przydatnych nam w pracy technik podnoszących samoocenę jest obdarzenie drugiej osoby szczerą uwagą. Jak to zrobić? To bardzo proste. Uważnie słuchaj swojego rozmówcy!

Wydaje się oczywiste? Niestety, nasz mózg zbudowany jest tak, że na ogół słuchamy tylko połowicznie. Gdy ktoś do nas mówi, nieustannie, mniej lub bardziej świadomie, układamy sobie w głowie co powiemy zaraz my. Szczególnie kiedy mamy coś do powiedzenia, lub “w locie łapiemy o co chodzi” naszym klientom i szybko chcemy udzielić im rady.

Niby wspaniale, klient jeszcze nie zdążył zapytać, a już dostał odpowiedź. Stylistka okazała się być również wróżbitką, co czyta w myślach! Nie ma w tym nic złego, poza małym drobiazgiem – właśnie straciłyśmy szansę aby klient poczuł się wspaniale… 🙁 Serio.

Twoja umiejętność uważnego słuchania nie tylko przyda się na etapie skutecznego zbierania informacji, aby określić w czym konkretnie możesz pomóc. Gdy uważnie kogoś słuchamy, w jego mózgu zachodzą zmiany biochemiczne. Dochodzi do wydzielania endorfin, sprawiających, że jego samoocena się podnosi i zaczyna on bardziej siebie lubić! To wspaniały sposób tworzenia emocjonalnej więzi i okazywania empatii, świadomej wrażliwości na to co ludzie mówią i co naprawdę chcą powiedzieć.

Weź więc do serca dwie złote zasady uważnego słuchania:

1. Słuchaj całym sobą. Zachowaj całkowite milczenie i nie przerywaj. Tak, jakby nie było na świecie niczego ważniejszego niż to, co ma ci do powiedzenia dana osoba. Słuchaj tak, jakby każde słowo twojego rozmówcy trafiało prosto w sedno. Wyobraź sobie, że twoje oczy to lampy, które mają oświetlić twarz danej osoby. Jeśli poczujesz zmęczenie patrzenia prosto w oczy, powędruj wzrokiem na lewe lub prawe ucho rozmówcy. Niech Twoje oczy nie uciekają ponad jego głowę, czy w kierunku podłogi.

2. Poczekaj zanim odpowiesz. Zamiast wyrywać się z odpowiedzią, gdy tylko Twój rozmówca zrobi przerwę na oddech, wstrzymaj się na trzy do pięciu sekund. Posiedźcie tę chwilę w milczeniu. Odpręż się. Kiedy robisz małą przerwę zachodzą trzy pozytywne rzeczy. Po pierwsze unikasz wejścia w słowo drugiej osobie, jeśli zawiesiła głos tylko po to, aby zebrać myśli. Po drugie dajesz jej w ten sposób do zrozumienia, że jej słowa były istotne i że chcesz je dokładnie przemyśleć. Po trzecie – naprawdę słyszysz co do Ciebie powiedziano. Nie tylko w zakresie słów, ale i rzeczywistego przekazu na głębszym poziomie umysłu. Spróbuj, przekonasz się sama.

Kobiety są na ogół doskonałymi słuchaczami. Badania z wykorzystaniem rezonansu magnetycznego wykazały, że gdy kobieta komunikuje się, aktywizuje aż siedem obszarów mózgu, podczas gdy w przypadku mężczyzn udział biorą tylko dwa. Ale ani płeć, ani sprawne narządy słuchu nie są jednoznaczne z umiejętnością słuchania. Skuteczne słuchanie to słuchanie ze zrozumieniem. To coś innego, niż bierne przysłuchiwanie się i chwilowe milczenie. Zarówno ty i jak Twój klient musicie być przekonani, że jesteś szczerze zaangażowana całą sobą w wypowiadane przez niego słowa. Możesz być pewna, że koncentracja na rozmówcy zostanie natychmiast zauważona i doceniona. Sprawi, że jego poczucie własnej wartości wzrośnie, a Tobie da dodatkową moc sprawczą w przekazywaniu wiedzy.

Trener, wykładowca psychologii wizerunku i komunikacji. NEUROWIZERUNEK®

NEWSLETTER

Dołącz do grona osób, pragnących świadomie kształtować swój wizerunek. Raz w miesiącu otrzymasz ode mnie list z praktycznymi ciekawostkami, adekwatnymi do czasu i okoliczności.

Dlaczego warto tu być?

Na blogu piszę o tym jak wizerunek - człowieka i marki - wpływa na relacje i sprzedaż. Buduję most między tym co wizualne, a tym, co sobie myśli mózg - często bez naszego świadomego udziału.

Warto tu być, bo oprócz tego, że przestawiam ciekawostki i badania naukowe, wskazuję jak zastosować je w praktyce - w biznesie i życiu prywatnym.

Facebook